Witamina C – jak ważna jest dla naszego organizmu?

Ciało ludzkie nie może wytwarzać witaminy C, dlatego jest ona niezbędnym składnikiem diety. Jest potrzebna do naprawy różnych tkanek w twoim ciele, w tym skóry, kości, zębów i chrząstki. Ciągły brak witaminy C w diecie może prowadzić do stanu zwanego szkorbut. Objawy szkorbutu obejmują łatwe zasinienie, łatwe krwawienie oraz bóle stawów i mięśni. Niedobór witaminy leczą między innymi substancje mitochondrialne, w których jest witamina C.

Co to jest witamina C?

Witaminy to grupa substancji potrzebnych w niewielkich ilościach przez organizm w celu zachowania zdrowia. Witamina C jest również nazywana kwasem askorbinowym. Nie może być wytwarzany przez ludzkie ciało, dlatego jest niezbędnym składnikiem diety. Witamina C jest potrzebna do wytworzenia substancji zwanej kolagenem, która jest niezbędna do zdrowia i naprawy różnych tkanek w ciele, w tym:

  • Skóra
  • Kość
  • Chrząstka
  • Więzadła i ścięgna
  • Ściany naczyń krwionośnych
  • Zęby

Istnieje wiele produktów bogatych w witaminę C, w tym:

  • Owoce cytrusowe, takie jak pomarańcze, grejpfruty, limonki i cytryny.
  • Jagody takie jak czarna porzeczka, truskawki, maliny, jagody i żurawina.
  • Melon kantalupa i arbuz.
  • Kiwi.
  • Warzywa takie jak szpinak, zielona i czerwona papryka, pomidory, kalafior, kapusta, brokuły, brukselka i ziemniaki.

Niektóre pokarmy, takie jak zboża, są wzbogacane witaminą C, co oznacza, że mają do niej dodaną witaminę C.

Witamina C znajduje się również w świeżym mleku, rybach i podrobach, takich jak wątroba i nerki. Większość witaminy C w diecie człowieka pochodzi z owoców i warzyw. Gotowanie owoców i warzyw zmniejsza zawartość witaminy C o około jedną trzecią.

Jak ważna jest witamina C?

Zalecane dzienne spożycie witaminy C w diecie zależy od wieku i płci. Zalecenia mogą się różnić w zależności od kraju. Kobiety w ciąży i karmiące piersią również potrzebują większej ilości witaminy C w swojej diecie.

  • Dzieci w wieku 1-10 lat potrzebują 30 mg witaminy C dziennie.
  • Dzieci w wieku 11-14 lat potrzebują 35 mg witaminy C dziennie.
  • Dzieci w wieku powyżej 15 lat i dorośli potrzebują 40 mg dziennie.

Medycyna mitochondrialna udowodniła, że niedobór tej witaminy wpływa poważnie na stan naszego zdrowia.